RECENZIA KNIHY: ZOSTAŇ SO MNOU (AK ZOSTANEM)

Slovenský názov : Zostaň so mnou; Originálny názov : If I Stay
                                         Autor : Gayle Formanová; Preklad : Miriam Ghaniová
                             Vydanie : 2. (1. Ak zostanem); Vydavateľstvo : Ikar (YOli) ; Rok : 2014 (2010)
                                                            Trvanie prečítania : menej ako 5 hodín
                                                                         Filmové spracovanie : áno

O knihe :
Talentovaná violončelistka Mia má sedemnásť rokov a vlastne všetko, po čom jej srdce piští – trochu otravnú, ale milujúcu rodinu, priateľa rockera Adama, bezstarostný život. Keď ju prijmú na prestížnu umeleckú školu na opačnom konci krajiny, čaká ju prvé vážne rozhodnutie – láska a rodina, alebo vytúžené štúdium hudby?
V jedno februárové ráno je odrazu všetko inak. Na rodinnom výlete s rodičmi a bratom na okamih spokojná zavrie oči, a keď ich otvorí, ocitne sa v priekope pri ceste. Na jej okraji vidí havarované auto a mŕtvych rodičov, počuje Beethovenovu sonátu. Krátko nato zbadá ďalšie telo. S úžasom zistí, že hľadí sama na seba, a nevyhnutne si musí položiť otázku: Som mŕtva?
Ešte včera mala veľa možností, ako sa jej život mohol uberať ďalej. Nič z toho už neplatí a Mia stojí pred novou, oveľa osudovejšou otázkou: Zostanem? Sú tu členovia rodiny, oddaný Adam, super kamoška Kim, hudba. Ale aj jej dochrámané telo a duša s oveľa početnejšími ranami.
V tomto divadle je režisérkou len ona.

(zdroj : martinus.sk)

Názor na knihu :
Aj keď som si tento rok nedávala žiadne predsavzatia, jedno také želanie bolo, že každý mesiac v tomto roku prečítam aspoň jednu knihu. A hoci som si myslela, že v januári neprečítam nič, posledný deň to zmenil a pri príležitosti vypnutia elektriny (pre desať centimetrovú snehovú "kalamitu") som sa pustila do tejto knihy. Knihy nachádzam tak, že prechádzam martinusom.sk (keďže som členkou martinus  klubu) a čítam si obsah. Tento ma zaujal, ale až neskôr som sa dozvedela, že kniha je sfilmovaná, takže som ešte film nevidela. Hoci som ju prečítala za jeden deň, neuchvátila ma. Dopredu mi bolo jasné, ako kniha skončí. Na pár stranách ma síce moja myšlienka opustila, ale stále som podvedome vedela, ako skončí. Nenadchla ma a sama neviem či chcem vidieť film. Ešte aj keď som sa dozvedela, že druhé vydanie vyšlo viac-menej pre filmové spracovanie a to som ani nevedela, že toto je druhé vydanie. Hoci nejako klasickú hudbu nemusím a skoro žiadne meno mi nebolo povedomé (až na Beethovena), to ako autorka písala o violončele sa mi páčilo. Našla som tam aj preklepy, čo ma rušilo. Veľmi často sa tam opakovali slová a to u mňa strácalo to nadšenie z knihy. Čo sa mi páčilo bolo kamarátstvo medzi Miou a Kim, tiež aj slová a činy Adama. Nepáčilo sa mi, že tam bola často spomínaná minulosť. Nerozdeľujem knihu na dobrú a zlú, ale na tú, ktorá ma nadchla, a ktorá nie. V tomto prípade to bolo to druhé.

Hodnotenie :

Čítali ste túto knihu?
Ktorú knihu ste naposledy čítali alebo čítate teraz nejakú?