ZAHRANIČNÉ FILMY, KTORÉ SOM POZERALA PRE VŠMU


Ahojte,
kým pri slovenských filmoch sme mali vypísaný konkrétny film spolu s režisérom, pri zahraničných filmoch sme mali voľnú ruku - zadali nám len režiséra a bolo na nás, aký film si od neho pozrieme.

Ja som si vybrala nasledujúce. Hľadala som si skôr filmy, ktoré si už odniesli nejaké ocenenie (ako prvý bol Oscar), alebo sa stalo, že som mala aj také obmedzenie, že som iný film od toho režiséra nevedela nájsť.
Teraz, keď tak pozerám na tento zoznam, tak sa mám chuť vyjadriť takmer ku každému filmu. Mnoho z nich vo mne vyvolali silné emócie, iné mi dávali rôzne možnosti v obzore (keďže som ich nenašla so slovenskými/českými titulkami a musela som sa vysporiadať so znalosťou iných jazykov). Napríklad taký film Amour (2012) som pozerala po francúzsky s nemeckými titulkami.
Rozhodnem sa teda rozdeliť filmy do dvoch kategórii:


Oscarove filmy:

FANNY A ALEXANDER

Fanny och Alexander, r. Ingmar Bergman, rok 1982

Pozerala som ho po švédsky s českými titulkami. A poviem vám, Oscara má zaslúžene. Príbeh je úplne obyčajný - rozpráva o živote dvoch detí, ktoré sa musia vysporiadať s novým otcom. Keď si spomeniem na jednu scénu, opäť mi naskakujú zimomriavky. Tak temné miestnosti, isté scény skôr pripomínajú horor, ale o to autentickejší zážitok. Ak si nájdete čas -keďže samotný film má vyše štyroch hodín - určite si ho pozrite.


KLIENT

Salesman, r. Asghar Farhadi, rok 2016

Videla som ho v pôvodnom znení s českými titulkami. A zase iba môžem potvrdiť, že získal ocenenie zaslúžene. Film vo mne vyvolal mnoho emócii, v mnohých ohľadoch prekvapil. Tiež obsahuje tmavé snímky, ktoré vyvolávajú zimomriavky.


PRELET NAD KUKUČÍM HNIEZDOM

Přelet nad kukačím hnízdem, r. Miloš Forman, rok 1975

A do tretice, ak ste tento film ešte nevideli, tak odporúčam. Úsmevný film, ktorý popisuje veľmi závažnú tému. Príbeh z psychiatrickej liečebne plnej mužov, ktorí sa snažia so svojím životom popasovať po svojom. A tiež sa snažia z nej dostať.

zaujímavý námet:

DVA DNI, JEDNA NOC

Deux jours, une nuit, r. Luc Dardenne, Jean-Pierre Dardenne, rok 2014

Neboli náhodou títo režiséri jedni z tých, od ktorých som nevedela nájsť žiaden iný film? Myslím si, že áno a ako... Jeden z najlepších filmov, aké som kedy videla. Skvelá práca. Najmä čo sa týka námetu, ale aj spracovania. Tak jednoduchý námet a tak skvelý film. Žena, matka, ktorú chcú vyhodiť z práce, zatiaľ čo je na materskej, ale ona si to z finančných dôvodov nemôže dovoliť. Tak jej dá šéf ultimátum - má jeden víkend na to, aby presvedčila svojich spolupracovníkov, nech za ňu hlasujú, či má zostať (a tak šéf vyhodí niekoho iného) alebo vyhodí ju. A ako to dopadlo? Zaujímavo.

VŠETKO ALEBO NIČ

All or nothing, r. Mike Leigh, rok 2002

Nie, nejde o adaptáciu knihy od Evity. Vôbec by mi nenapadlo, že tak jednoduchý námet dokáže vyprodukovať tak zaujímavý film. Príbeh obyčajnej rodiny, v ktorej sa každý nenávidí, ale zároveň ľúbi. Toto bol vlastne asi prvý film, ktorý som pozerala po anglicky bez tituliek a čuduj sa svete, ja som rozumela (a to bolo v čase, keď som ešte nebola každý deň v angličtine). 

JA, DANIEL BLAKE

I, Daniel Blake, r. Ken Loach, rok 2016

A posledným filmom je film, ktorý má naozaj zaujímavý námet, ale dej sa dal v mojom prípade predvídať, a teda koniec bol pre mňa nezaujímavý. A vážne by sme sa ako ľudia mali zamyslieť. Film opisuje veľmi závažný sociálny problém, pretože nie každý sa narodil s počítačovou myšou v ruke. Žijeme vo svete, v ktorom starší ľudia majú sedieť doma na zadku a nikoho (najmä štát) nezaujíma, či má ten človek z čoho žiť. Potom, aby človeku z toho nepreplo.

Samozrejme, som si si mohla vybrať v niektorých prípadoch lepšie, ale keď sa teraz na to tak spätne pozerám, žiaden z nich nebol hotové utrpenie.  

Videli ste niektorí z filmov?
Dária.

Komentáre

  1. Zaujal ma Dva dni, jedna noc – ešte som o ňom vôbec nepočula, ale hneď si ho niekam idem zapísať, aby som naň nezabudla, a pozriem si ho, keď budem mať najbližšie čas :D ❤
    BEE A CHANGE // Facebook Page // READ ABOUT "THREE YEARS OF UNIVERSITY"

    OdpovedaťOdstrániť

Zverejnenie komentára