ZOZNÁMTE SA, JA SOM TETÁNIA


Ahojte,

Huh, neviem, ako to bude teraz s príspevkami. Všetko záleží na tom, ako a či sa vôbec vyspím. Alebo skrátka ako na tom budem s mojou novou diagnózou - o ktorej vám dnes porozprávam.

Tetánia nie je choroba, teda sa nedá vyliečiť a treba sa s ňou naučiť žiť (úprimne, s ktorou chorobou sa netreba naučiť žiť?). Je to syndróm vystresovaných a postihuje prevažne ženy vo veku 20 až 30 rokov. Jej kód je R 29.0, teda to nie je psychická choroba, ale iné subjektívne a objektívne príznaky chorôb NERVOVÉHO systému, svalovej a kostrovej sústavy. Ide o zmeny v nervovom systéme - teda v mozgu. Asi sa tej dvadsať deviatky už nezbavím, čo už.
Mám nešpecifickú tetániu, tá druhá je manifestná. Neviete o nej, pretože je skrytá a môžete ju mať aj niekoľko rokov či celý život, ak sa vám neprejavia príznaky. Mne sa prejavili a nazýva sa to tetanický záchvat, ktorý sa často mýli s panickými záchvatmi a samotná tetánia je často zle diagnostikovaná panickou poruchou. A presne toto je choroba, ktorú som si myslela, že ju mám, ale o samotnej tetánii som nikdy predtým nepočula. Možno aj preto, že je to syndróm 21. storočia. Hej, ja musím vždy objaviť niečo nové.
Ako som už spomínala, začalo to bolesťou hlavy, nespavosťou až to prešlo do úzkosti, triašky, búšeniu srdca, tlaku na hrudníku či k traseniu rúk. Okrem týchto príznakov k tetánii patrí: problém pri prehĺtaní, nadmerná únava, neschopnosť koncentrácie, strata energie, precitlivenosť na hluk, syndróm nepokojných nôh, bolestivé kŕče v žalúdku a črevách, bolestivá menštruácia a predmenštruačný syndróm, ktorý som mala raz.
Keďže mne nevznikla tetánia nedostatkom horčíka alebo vápnika, zmena stravy nie je moja možnosť. Hoci by sa malo konzultovať s viacerými lekármi - napríklad aj s takým psychológom, neurológ ma tam neposlal a ja som sa rozhodla ako mi zaberú lieky.
Beriem antidepresíva. Dopredu to hovorím, nebojte sa o mňa. Sú to rovnako iba lieky ako každé iné.
Treba zmeniť životný štýl, stravu, myslieť pozitívne, oddychovať a mať dostatok spánku - takto sa tetánia lieči. Mojim najsilnejším a úplne prvotným príznakom, ktorý sa ku mne dostaví, je tlak na hrudníku, potom je to búšenie srdca. Búšenie srdca je so mnou najmä v noci, keď si hľadám polohu, na ktorej mi jeho tlkot nevystreľuje do ľavého ucha - to je to šumenie, ktoré som vám spomínala. Takto sa snažím celú noc, o pol tretej alebo o tretej to vzdám a idem na mobil na YouTube. Potom to dospávam poobede a neviem si predstaviť, ako budem fungovať počas akademického roka. Sú dni, keď som v pohode - a som úplne normálny človek, ktorý sa usmieva a robí si veci počas dňa. A potom sú tu dni, keď sa zobudím a zrazu na mňa doľahne úzkosť a snažím sa príznaky odohnať plačom. Plač je totiž jediný impulz, ktorý mi vie príznaky potlačiť. Hlboké dýchanie mi nepomáha napriek tomu, že netrpím hyperventiláciou. Počas záchvatu mám aj trasenie rúk, respektíve prstov na ľavej ruke a kŕče v pravej. A samozrejme, potenie. Pomáha mi najmä grounding technika.
Fakt, že mám túto diagnózu diagnostikovanú už od marca a nevedno odkedy, ma naozaj desí. Ale snažím sa najlepšie ako viem.

Dária. 

Komentáre